Vejle Kommune lancerer telefonrobot til døgnservice for borgerne

Foto: Vejle kommune.
dato

Borgere i Vejle Kommune vil nu opleve at blive hjulpet af en telefonrobot, når de ringer til kommunens hovednummer. Dette nye tiltag træder i kraft fra den 16. september.

Telefonrobotten er udviklet til at assistere borgere med en række opgaver som pas, kørekort, MitID, pension og meget mere. Den største fordel ved denne nye teknologi er, at borgerne kan få hjælp udenfor normal åbningstid, hvilket betyder, at du kan få svar på dine spørgsmål døgnet rundt.

Borgerservice i Vejle Kommune hjælper dagligt adskillige mennesker, både ved fremmøde og telefonisk. Fra den 16. september vil telefonrobotten supplere det eksisterende personale ved at kunne besvare spørgsmål vedrørende pas, kørekort, MitID, sygesikring, pension og flytning. Den nye assistent kan også bestille tider til kørekort og MitID og omstille opkald til de relevante afdelinger i kommunen.

Telefonrobotten gør det praktisk talt muligt for borgerne at kontakte kommunen uanset tid på døgnet. Det betyder en væsentlig udvidelse af åbningstiden for bestilling af tider og indhentning af information, hvilket forventes at skabe øget fleksibilitet og tilfredshed blandt borgerne.

Telefonrobotten er designet til at håndtere simple opkald og kan håndtere en stor mængde forespørgsler. Men som med al ny teknologi, vil der være en læringskurve. Der kan forekomme situationer, hvor robotten ikke forstår eller kender svaret på et spørgsmål korrekt. I disse tilfælde bliver telefonrobotten løbende opdateret og gjort klogere efterhånden som den lærer. Indenfor normal åbningstid vil det stadig være muligt at tale med en medarbejder, hvis der opstår problemer.

Inden implementeringen blev telefonrobotten testet både af kommunens medarbejdere og af borgere. Testerne har givet positive tilbagemeldinger om friheden, talehastigheden og den lettere kontakt til kommunen. Nu står den endelige test af robotten på virkelige opkald, som forventes at give flere værdifulde indsigter.

Hvis en borger ønsker at tale med en rigtig person, kan man nemt gøre dette ved at sige: "Jeg vil tale med et menneske", "Jeg vil have personlig betjening", "Jeg vil ikke tale med dig" eller "Jeg vil ikke tale med en robot".

For yderligere information om telefonrobotten i Borgerservice og muligheden for at dele erfaringer, kan borgere besøge den dedikerede side på kommunens hjemmeside. Denne side blev sidst opdateret den 11. september 2024.

https://www.vejle.dk/om-kommunen/nyt-og-presse/nyheder/borgerservice-faar-ny-telefonrobot/

Kilde: Vejle Kommune